Web design
Webdesign je činnost, při které jsou vytvářeny webové stránky a webové aplikace.
Při této činnosti vytváříme pro naše klienty takové prezentace, které dokáží zaujmout, jsou vidět a odrážejí kompletní nabídku jejich společnosti tak, aby jim přilákaly co nejvíce nových zákazníků. Stránky jsou vytvářeny tak, aby je bylo možno v administračním prostředí jednoduše spravovat přímo jejich majiteli. Tím se zrychluje a zlevňuje jejich aktualizace a weby jsou stálé živé.
S.E.O.
(Search Engine Optimization, optimalizace pro vyhledávače) je metodologie vytváření a upravování webových stránek takovým způsobem, aby byly ve výsledcích hledání v internetových vyhledávačích zobrazeny na nejlepších místech (tj. tam, kde je hledající hledají).
Cílem je nalákat na stránky našich klientů co nejvíce zákazníků (nezaměňujme s obecnějším „co nejvíce návštěvníků").
SEO můžeme rozdělit do dvou základních časových rovin. K první optimalizaci dochází již při tvorbě webu. Druhá časová rovina je prakticky nekonečná a stále probíhající. Stránky se musí neustále aktualizovat, aby je konkurence neodsunula do pozic, které snižují jejich efekt. Počítejte s tím, že SEO je běh na dlouhou trať. Hledáme stále nové cesty, jak ve vyhledávačích uspět, nová klíčová slova, přes která by k vám chodili další návštěvníci, nové zpětné odkazy. Myslíme na to, když optimalizaci plánujeme.
definice:
Obsahhodiny
* 1 Hodnocení stránek vyhledávači
* 2 Metody SEO
o 2.1 Etické metody
o 2.2 Neetické metody SEO, spam
o 2.3 Pověry
Hodnocení stránek vyhledávači
V databázi internetového vyhledávače se pro běžné dotazy najde obrovské množství stránek (např. na dotaz „práce Praha" najde Google přes tři miliony odpovědí), které zadání dotazu vyhovují. Úkolem vyhledávače je posoudit kvalitu a relevantnost všech těchto stránek a prezentovat je uživateli seřazené od těch nejdůležitějších, nejkvalitnějších.
Přesné metody a algoritmy, podle nichž vyhledávač stránky hodnotí, jsou obvykle přísně střeženým tajemstvím každé firmy. Základní mechanismus je zřejmý - pozice stránky ve výsledcích vyhledávání závisí na tom, do jaké míry podle algoritmu vyhledávacího stroje splňuje očekávání vyhledávajícího uživatele. Na základě obecně známých informací o těchto algoritmech lze odvodit, že pozici stránky ve výsledcích vyhledávání může napomoci, pokud na stránku odkazuje hodně dalších stránek, pokud se vyhledávaný výraz na stránce vyskytuje vícekrát, na důležitých místech (např. v titulku) apod.
Metody SEO
Cílem SEO je navrhnout stránku tak, aby byla pro relevantní dotazy hodnocena jako kvalitní a byla zobrazována na nejvhodnějších místech, protože většina uživatelů při hledání věnuje pozornost jen několika prvním odkazům. K tomuto cíli se používá mnoho různých technik, některé považované za správné a etické, jiné považované za nevhodné, neetické. Pominout nelze ani techniky etické, leč z hlediska účinnosti sporné a klasifikovatelné spíše jako pověry.
Etické metody
Etické metody SEO se zhruba dají shrnout tak, že se snaží o vylepšení stránek samých pro všechny čtenáře, s tím, že se takovým vylepšením zvýší i kvalita stránek z pohledu prohledávacího robota. Mezi takové etické metody patří například:
Kvalitní a unikátní obsah
Stránka by měla mít kvalitní a unikátní obsah, pravidelně (v ideálním případě denně) aktualizovaný. V odborných kruzích se v této souvislosti často používá úsloví Obsah je král.
Správné používání doporučených značek (tagů)
Pokud bude tvůrce stránky používat na správných místech doporučené sémantické značky jazyka HTML či XHTML (například h1 pro nadpis první úrovně, em pro zdůraznění, strong pro silné zdůraznění), bude takovému textu vyhledávač přikládat větší význam. Jestliže webový tvůrce definuje nadpis pomocí velikosti písma (font size), nezjistí vyhledávací robot důležitost nadpisu.
Používání správného titulku (title)
Jestliže bude tvůrce uvádět v titulku konkrétní popis stránky (namísto obecných výrazů typu Úvodní stránka) či rovnou klíčová slova, získává stránka další významné plus.
Používání description, keywords
Vhodným používáním klíčových slov v meta description získá stránka v hodnocení robota další kladné body. Pokud se klíčová slova dále v obsahu stránky neopakují, nebo je jich moc, ztrácí na prioritě. Meta description je použit u popisu stránky ve výsledcích vyhledávání (SERP), použití vhodného textu může tedy zaujmout potenciálního návštěvníka a zvýšit míru prokliků.
Budování zpětných odkazů
Pokud je na stránku odkazováno z jiných webů, zvyšuje se její hodnocení (v případě Google je to PageRank, v případě Jyxo.cz je to jyxorank). Toho se dříve zneužívalo pro tzv. google bomby, kdy se pomocí velkého množství odkazů s určitými klíčovými slovy dostala na první místo ve výsledcích hledání nesouvisející stránka. Příkladem Google bomby byla klíčová slova ostudné selhání (v angličtině), která na prvních místech zobrazila odkaz na web amerického prezidenta George Bushe. Podle posledních pozorování si nyní Google kontroluje, jestli je na stránkách související téma. Jestliže bude například ze stránky o chovu velryb odkazováno na web o pěstování muškátů, nebude mít odkaz takovou váhu. Kvalitní obsah zvyšuje šanci, že bude na web odkazováno z jiných zdrojů.
Krátká a neměnná URL adresa
Uvedení krátké URL adresy podpoří zájem ostatních uživatelů o odkazování na stránku. Příliš dlouhá a lidem nesrozumitelná URL adresa naopak od odkazování spíše odrazuje. Přítomnost klíčového slova v URL adrese může u některých vyhledávacích strojů zvýšit umístění stránky ve výsledcích hledání těchto slov. Naopak se nedoporučuje používat v URL parametr id. Požadavek na neměnnost adres vyplývá z fungování vyhledávacích strojů i z požadavku na budování zpětných odkazů.
Špatná adresa z hlediska SEO:
http://firma.cz/katalog/nabytek/kresla/sede-kreslo-skladaci - obsahuje položky reprezentující strukturu katalogu zboží (nábytek, křesla), při reorganizaci katalogu se URL může změnit
Špatná adresa z hlediska SEO:
http://firma.cz/katalog?id=432&what=B603AA60CC16206AC1257054003EA0EB&kat=jjdd
Dobrá adresa z hlediska SEO:
http://firma.cz/katalog/sede-kreslo-skladaci - obsahuje relevantní klíčová slova, přitom není náchylná ke změnám
Neetické metody SEO, spam
Kromě etických metod se některé webové stránky snaží vylepšit svou pozici ve vyhledávačích podvodnými metodami. Proti takovým technikám se vyhledávače obvykle snaží bránit, stránkám, které takové techniky používají, hrozí (při odhalení) postih a výrazný propad ve výsledcích, avšak přinejmenším krátkodobě takové techniky mohou být úspěšné.
Mezi typické neetické metody patří například:
Spam
Jelikož stránka, na kterou vede velké množství zpětných odkazů, je obecně považována za lepší, mohou se tvůrci stránek snažit zvýšit počet takových odkazů tím, že budou odkazy na své stránky umisťovat do internetových diskusí, na wiki, do komentářů k příspěvkům v blozích apod., aniž by tyto odkazy byly na těchto místech vítány či tam měly svoje místo.
Oklamání robotů
Internetové vyhledávače používají pro procházení internetu specializované programy, tzv. roboty. Tvůrce stránky se může pokusit o to, zobrazovat robotům jiný obsah než ostatním návštěvníkům a tím se dostat na přední pozice i se stránkami, se kterými by bez podvodu neuspěl.
Skrytý text
Vyhledávače berou v potaz při řazení výsledku, mimo jiné, frekvenci klíčových slov/frází. Tvůrce stránky si tuto frekvenci může uměle zvýšit tím, že dá na stránku text, který obsahuje několikrát různá klíčová slova, a ten následně skryje pomocí CSS, nebo ho nechá zobrazit velice malým písmem, aby normálního návštěvníka stránky nerušil.
Pověry
Kromě rozdělení na etické a neetické lze metody SEO rozdělit i na účinné a neúčinné. Vzhledem k tomu, že neetické metody jsou z principu dlouhodobě neúčinné vzhledem k riziku penalizace, níže uvedený seznam explicitně zahrnuje pouze metody etické. Některé neúčinné etické metody vznikají přílišným směšováním principů SEO a použitelnosti webu.
Používání beztabulkového layoutu
Vytvořením stránky pomocí tzv. beztabulkového layoutu (forma webu je definována v externím souboru kaskádových stylů) zůstane v samotném zdrojovém kódu převážně obsah. CSS navíc umožňuje umístit ve zdrojovém kódu důležitý obsah co nejvýše. Z pohledu SEO však tato technika nepřináší žádný efekt
PPC reklamní systémy
Platba za kliknutíppc (PPC z anglického pay per click) patří mezi nástroje internetové reklamy. Princip PPC spočívá v tom, že inzerent neplatí za každé zobrazení reklamy, platí až ve chvíli, kdy na reklamu někdo klikl. Výhodou PPC reklamy je její plánovatelnost a měřitelnost.
PPC reklama je někdy zaměňována s pojmem kontextová reklama.
Existující PPC systémy
Celosvětově nejznámějším systémem (byť nikoli nejstarším) je zřejmě Google AdWords. V Česku byl prvním PPC systémem eTarget, který vznikl v květnu 2003. V roce 2006 rozjely své PPC systémy společnosti Centrum.cz (pod názvem adFOX) a Seznam.cz (pod názvem Sklik). Internetovou reklamu v režimu PPC ale nabízí i mnoho dalších reklamních systémů.
PPC reklamní systémy jsou vhodným doplňkem ke zviditelnění webu. Společně se zápisy do katalogů a S.E.O. optimalizací stránek jsou pro středně velké a větší firmy on-line reklamním portfoliem, které dostatečně zajišťuje návštěvnost webové prezentace. V některých případech dokonce dostačujícím a efektivnějším než S.E.O. optimalizace ( je třeba porovnat náklady a jejich efektivnost vzhledem k vloženým prostředkům, zejména u menších firem a živnostníků ).
Pro naše klienty zajišťujeme tento druh reklamy, vytváříme kampaně, které optimalizujeme tak, aby náš klient obdržel co nejvíce muziky za co nejméně peněz.
Pro efektivní cílení reklamy je nutné přesné měření návštěvnosti webu, čehož docilujeme nasazením měřícího kódu Google analytics do stránek klienta.
Affiliate marketing
Princip affiliate marketingu je jednoduchý, provozovatel affiliate systému nabídne affiliate partnerům provizi za návštěvníka nebo zákazníka, kterého přivedou.
Partner prezentuje produkt na svých webových stránkách, přes které chodí návštěvníci na web provozovatele. Provozovatel má k dispozici speciální software, díky kterému přesně měří, kolik partner přivedl návštěvníků a kolik z nich vykonalo žádanou akci - tou je obvykle objednávka a její zaplacení. Partnerovi platí pouze za uskutečněné akce ne za umístění reklamy, proto je affiliate marketing vhodným nástrojem z zvýšení zisku.
Affiliate marketing je stále častěji využívaným marketingovým nástrojem, protože je efektivní zejména tím, že je výhodný pro obě strany. Provozovatel platí pouze za uskutečněnou akci (objednávku). Partner je zase motivován, protože jeho výdělek závisí na jeho aktivitě a šikovnosti.
Služba zahrnuje
Analýza, která zhodnotí, zda má smysl zavádět affiliate marketing.
Analýza konkurence a návrh vhodného způsobu vyplácení partnerů.
Strategie získávání partnerů a partnerské spolupráce.
Průběžná analýza provozu affiliate systému a doporučení k zvýšení jeho efektivity.